Enemmän tietoa, vähemmän käsityötä – esittelyssä Unicomin uusi Dashboard

Nopea silmäys ja oleelliset luvut. Kun tieto on ketterästi saatavilla, sitä ei tarvitse tuntikausia etsiä ja koota eri lähteistä. Tästä on kyse Unicomin lahjakorttiratkaisun uudessa Dashboard-palvelussa, jota parhaillaan ollaan lanseeraamassa laajempaan käyttöön.

”Suomeksihan dashboard on kojelauta, mikä on ihan hyvä käännös, vaikka sitä ei käytetä”, toteaa haastattelussa oleva Esko Salaka, Unicomin senior software developer ja yksi Dashboardin kehittäjistä. ”Haluan asiakkaan saavan tehokkaasti irti luvut ja datan, joiden avulla hän voi arvioida lahjakorttiliiketoimintansa tilannetta. Eli että miten terveestä bisneksestä on kysymys. Tätä voidaan kuvata eri metriikoilla ja luvuilla.”

Keskeisiä lukuja ovat luonnollisesti myyntiluvut, mutta uusi Dashboard tarjoaa muutakin. Myynnin ja oston lisäksi lahjakortin antaja pystyy Dashboardista helposti tarkistamaan, millaisilla euromäärillä ja missä lahjakortteja käytetään, mikä viikonpäivä on yleisin käyttöpäivä, käytetäänkö fyysisiä vai digitaalisia lahjakortteja vai jätetäänkö kortteja kokonaan käyttämättä”, Salaka luettelee.

Kun oleellinen informaatio on näppärästi saatavilla, se hyödyttää myös yrityksen talouden hallintaa. Helposti saatavan datan avulla pysytään selvillä esimerkiksi siitä, paljonko lahjakortteja on laskettu liikkeelle ja kuinka suuria avoimet saldot kulloinkin ovat. ”Koska lahjakorttimyynti on kausipainotteista, tarvitaan dataa pidemmältä ajanjaksolta. Edellisen kuun menekki ei kerro välttämättä mitään, mutta vuoden statistiikka kertoo jo paljon”, jatkaa Salaka ja painottaa, että tämän avulla koko yrityksen budjetinhallinta saadaan merkittävästi helpommaksi ja ennustettavammaksi.  

Pähkinänkuoressa Unicomin uusi Dashboard tuottaakin lisäarvoa juuri nopean ja tarpeellisen tiedon tarjoajana. Lahjakorttiratkaisua käyttävässä asiakasyrityksessä kallis työaika ei kulu tiedon etsintään ja järjestelyyn. Asiakkailla on usein monentyyppisiä kassajärjestelmiä ja verkkokauppa-alustoja, ja ilman Dashboardin kaltaista ”kojelautaa” tietoa joudutaan keräämään eri suunnista – aikaa ja vaivaa tuhlaten. Kuukausitasolla tämä vaatii ison työpanoksen ja tulee yritykselle kalliiksi.

Kuka yrityksessä sitten Dashboardista hyötyy? Tärkein hyöty tulee siitä, että myynnistä ja markkinoinnista päättäville henkilöille sekä talousjohdolle saadaan päätöksenteon tueksi reaaliaikaista ja tarkkaa analyysiä lahjakorttien käytöstä, luettelevat Esko Salaka ja Unicomin toimitusjohtaja Tuomo Haukkala. Käytännössä esimerkiksi yrityksen myyntijohtaja ja business controller voivat tarkastaa yhdellä silmäyksellä käytössä olevien ja vanhenevien lahjakorttien saldot sekä ottaa dataa ulos omiin raportteihinsa. Budjetinhallinnan ja myynnin lisäksi Dashboard auttaa muun muassa markkinoinnissa ja erilaisissa kampanjoissa.

”Dashboardia tarjotaan nykyisille asiakkaille ja osalla se on jo käytössä. Tuleville asiakkaille se sisältyy Unicomin Enterprise -tason SaaS-palveluun. Muut asiakkaat saavat sen käyttöön pientä kuukausimaksua vastaan”, toteaa Tuomo Haukkala Dashboardin tämän hetken tilanteesta. Tuotteen kehittäminen jatkuu ja Dashboardin rinnalle Unicom onkin kehittämässä rajapintaa, jolla asiakas saa lahjakorttidatan reaaliaikaisesti omaan Business Intelligence -työkaluihinsa.

Esko Salaka summaa, että mainittujen budjetinhallinnan, myynnin seurannan ja kuluttajadatan lisäksi lahjakorteilla ja niistä saatavalla tiedossa voi muun muassa rakentaa brändiä ja sitouttaa uusia asiakkaita. Niiden avulla saa myös paljon uusia käyntejä nettisivuille ja verkkokauppaan. Ja tutkittua tietoa on myös niin sanottu sales lift -ilmiö: lahjakortin saaja käyttää yleensä enemmän rahaa ostoksiinsa kuin vain lahjakortin arvon verran.

”Äkkiseltään voi ajatella, että käyttämätön lahjakortti on myyjälle puhdasta voittoa, mutta oikeastaan se on vain pieni lohdutuspalkinto. Aina lopulta on myyjän etu, että ihminen tulee sinne kauppaan tai verkkokauppaan ja tekee ostoksia, eli myös käyttää sen kortin. Tavallaan se on myyjän tappio, että asiakas ei käytä lahjakorttia. Sekin voi olla arvokasta tietoa, että kaupassa tai tuotteissa on jotain niin pielessä, ettei asiakas edes motivoidu käyttämään saamaansa lahjaa”, Salaka huomauttaa.  

Kuinka Unicom sitten erottuu muista toimijoista? ”Monikanavaisen, SaaS-palveluna, myytävän lahjakorttiratkaisun tarjoajana Unicom erottuu ketteränä ja helposti lähestyttävänä toimijana. Järjestelmän käyttöönoton yhteydessä ja sen jälkeenkin asiakkaan kanssa kuljetaan ja meihin saa yhteyden helposti ja nopeasti. Me varmistamme, että ongelmat ratkaistaan ja asiat hoidetaan loppuun saakka”, Salaka päättää.

Seuraava
Seuraava

Unicom gift card solution – ten plus one benefits for the customer