40 vuotta lahjakorttien tulevaisuutta rakentamassa – Unicomin tarina 

40 vuotta lahjakorttien tulevaisuutta rakentamassa – Unicomin tarina 

Vuonna 1985 perustettu Unicom on kulkenut pitkän tien kohti tätä päivää. Tänään Unicom on uuden sukupolven vetämä, ketterä ja asiakaslähtöinen lahjakorttiratkaisujen tarjoaja, joka auttaa yrityksiä kasvattamaan myyntiään ja asiakasuskollisuuttaan. Miten tähän päästiin ja minne seuraavaksi? 

Voit lukea lisää Unicomin lahjakortista täältä.  

Miten kaikki alkoi?

Unicomin tarina alkoi tammikuussa 1985, kun Sakari Ranta ja Timo Jokinen päättivät hyödyntää ohjelmisto- ja elektroniikkasuunnittelun osaamistaan oman yrityksen kautta. Molemmat olivat työskennelleet Aspo Elektroniikassa, ja yrityksen perustaminen lähti liikkeelle tarjouskilpailun voitosta, jonka pohjalta he aloittivat korttitankkausjärjestelmän vientiprojektin Neuvosto-Viroon. Yritys rekisteröitiin huhtikuussa 1985 ja projekti työllisti uuden yrityksen alkuvuosina.  

1990-luvulla yritys siirtyi Sakari Rannan perheomistukseen, jossa se pysyi vuoteen 2023 asti. Rannan mukaan maksamisen digitalisaatio on ollut Unicomin punainen lanka koko sen historian ajan – välineet ovat vaihtuneet magneettikorteista mobiilimaksamiseen, mutta ydin on pysynyt samana. Vuosikymmenten aikana Unicom on rakentanut pitkäikäisiä asiakassuhteita ja vienyt ratkaisujaan myös kansainvälisille markkinoille. 

Pääset lukemaan lisää Unicomin historiasta täältä.

Lahjakortti ei ole tuote, vaan strateginen työkalu

Tänään Unicomin ratkaisut auttavat asiakkaita eri toimialoilla löytämään kasvua ja sitouttamaan kuluttajia. Fyysiset ja virtuaaliset lahjakortit integroituvat osaksi verkkokauppoja, kivijalkoja ja mobiilisovelluksia. Ratkaisun ytimessä on ajatus siitä, että lahjakortti on osa asiakaspolkua – ei vain lahja, vaan mahdollisuus asiakassuhteen alkuun sekä ylläpitoon. 

Unicomin lahjakorttialusta ei ole pelkkä alennusautomaatti. Se on täysin integroitavissa yrityksen verkkokauppaan, kassajärjestelmiin, mobiilisovelluksiin ja raportointityökaluihin. Fyysiset ja virtuaaliset kortit toimivat rinnakkain – ja lahjan saaja voi käyttää niitä kivijalassa tai verkossa. Monikanavaisuus ei ole vain mukava lisä, vaan kilpailuetu. 

Lue lisää monikanavaisen lahjakortin hyödyistä blogistamme, täältä.

Uusi sukupolvi, uusi suunta  

Vuonna 2023 Unicom siirtyi uuden omistajajoukon käsiin. Toimitusjohtaja Tuomo Haukkalan ja Virta Growth Partnersin johdolla Unicom elää uudistumisen vaihetta, jossa perinteet yhdistyvät uuteen kasvuun ja kansainvälisyyteen. Teknologiajohtaja Jari Haution vetämä tuotekehitys vie ratkaisua jatkuvasti eteenpäin. 

Uusi lahjakorttien hallintajärjestelmä tuo tulevaisuuden käyttöön jo tänään  

Keväällä 2025 Unicom julkaisi uuden sukupolven lahjakorttien hallintajärjestelmän, joka tarjoaa entistä paremmat integraatiot, monivaluuttatuen ja reaaliaikaisen raportoinnin. Uusi alusta on kehitetty asiakkailta saadun palautteen perusteella ja sen tavoitteena on tehdä lahjakorteista saumaton osa yrityksen asiakaspolkua ja liiketoiminnan ohjaamista. Järjestelmä on helppokäyttöinen, nopeasti käyttöönotettava ja se mukautuu yrityksen omiin järjestelmiin. 

Tulevaisuus rakennetaan yhdessä  

Juhlavuosi on hetki kiittää asiakkaita ja kumppaneita. Olemme ylpeitä siitä, että olemme voineet auttaa kymmenissä onnistuneissa lahjakorttien lanseerauksissa ja integroiduissa ratkaisuissa.  

Seuraavat 40 vuotta rakennetaan yhdessä – datan, asiakaskokemuksen ja saumattoman teknologian avulla. 

Miten sinun yrityksesi voisi hyötyä lahjakorteista?  

Ota yhteyttä ja keskustellaan, miten voimme kasvattaa liiketoimintaanne lahjakorttien avulla. Kysy meiltä lisää suoraan täältä!

Edellinen
Edellinen

Merimaisemia ja mukavaa yhdessäoloa – Unicomin 40-vuotisjuhlia vietettiin Helsingin edustalla 

Seuraava
Seuraava

Innovointi asiakasuskollisuuden tukena – Unicomin lahjakorttiratkaisu käytännössä